Predikningar

Dess namn är Jesus

”Livet segrade!” Det är Påskens budskap får vi ofta höra. Det låter sig naturligtvis sägas. Livet är en företeelse med inneboende kraft, i motsats till döden. Det som lever kan döda, som vi nu tvingas konstatera i Ukraina. Men det som är dött kan inte göra levande. Ja, det skall då vara gödsel – det gör ju att det växer bättre. ...Läs mer

Annandag Påsk – 2022  —  2:a årg.  —  S:t Stefanus koinonia, S:t Sigfrid
Det finns några dagar på kyrkoåret där det som dagen vill föra i åminnelse, är så tydligt att en eller flera texter alltid skall läsas. Så är det t.ex. på Juldagen och Kyndelsmässodagen. Ibland finns den viktiga händelsen bara skildrad i ett av evangelierna. …Läs mer

Påskhälsning från S:t Sergij
Käre Göran och alla våra svenska vänner! Jag är glad att få välkomna Er och av hela min själ tillsammans med alla er få utropa KRISTUS ÄR UPPSTÅNDEN!
Kristus är uppstånden och krossad är satans dystra infernaliska fästning! Kristus är uppstånden – och den förslavade mänskligheten utsläppt i frihet! Kristus är uppstånden – och, som snö på våren, försvinner döden: den blir till dörr in i Guds Rike! Kristus är uppstånden – och vi firar Livets Seger! … Läs mer

Påskdagen – 2022  —  2:a årg.  —  S:t Stefanus koinonia, S:t Sigfrid
Ingen kan ta miste på att det är skillnad på vår gudstjänst idag mot i fredags. Det gäller den liturgiska utformningen: i fredags inga ljus, ingen orgelmusik, svart färg, avskalat och naket. Det är ju något helt annat idag! Så är också vår sinnesstämning annorlunda. I fredags var det sorg och eftertänksamhet, idag är det glädje och frimodighet som fyller oss. ...Läs mer

Långfredagen – 2022  —  S:t Stefanus koinonia, S:t Sigfrid
Det kristna tecknet är ett kors. Det är en beskrivning av hur Gud möter oss människor, på ett sätt som skiljer sig från annan tro. Det anger att Herren Jesus påtagligt visar att vår himmelske Fader kommer till oss, särskilt när livet är som värst. …Läs mer

Skärtorsdagen – 2022  —  2:a årg.  —  S:t Stefanus koinonia, S:t Sigfrid
”Gör detta till min åminnelse”, sade Jesus vid måltiden på kvällen. Och han var säker på att de skulle komma ihåg det. Egentligen kunde man nog vara tveksam till det. Det skulle ju komma att hända en hel del de kommande tre dagarna. Skulle de i allt det omvälvande verkligen komma ihåg den där måltiden? …Läs mer

Palmsöndagen – 2022  —  2:a årg.  —  S:t Stefanus koinonia, S:t Sigfrid
För sex veckor sedan inledde vi vår högmässa med att sjunga ”Se, vi går upp till Jerusalem”. Vi hade satt rytm och rim och musik till Jesu egna ord: ”Se, vi går upp till Jerusalem, och allt som är skrivet om Människosonen genom profeterna ska gå i uppfyllelse. Han ska utlämnas åt hedningarna, och de ska håna och skymfa honom, spotta på honom, gissla honom och döda honom. Och på tredje dagen ska han uppstå.” …Läs mer

Se vidare under Arkiv längst ned på sidan. Där finns många predikningar från 2011 och framåt.